Методична скарбничка

Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів


Роль творчого мислення учнів через використання ігрових форм роботи

Методичні рекомендації вчителям початкових класів щодо оцінювання учнів на уроках української мови та літературного читання
(складені відповідно до орієнтовних вимог щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи , затверджених наказом МОН України від 19.08.2016 № 1009)
Українська мова


Поточна перевірка
Підсумкова перевірка
Об’єкти поточної перевірки:
Знання про мову і мовлення, мовні уміння і навички
·                    здійснюється на різних етапах уроку
·                    проводиться усно чи письмово
·                    зміст завдань відповідає вимогам до підсумкової письмової перевірки мовних знань
Орфографічні і пунктуаційні уміння і навички, графічні навички письма, культура оформлення письмових робіт
·                    здійснюється за результатами перевірки письмових робіт у робочих зошитах
·                    відбувається за критеріями, що і письмові контрольні роботи
Аудіювання (1 клас)
·                    обсяг тексту на кінець навчального року 70-90 слів
·                    вербальне оцінне судження ґрунтується на позитивному принципі
Читання (1 клас)
·                    здійснюється на текстах типу букварного
·                    враховується спосіб читання, правильність читання і розуміння прочитаного
·                    для розуміння прочитаного пропонується не більше 3 запитань (значення окремих слів та фактичного змісту прочитаного)
Уміння читати напам’ять віршовані твори (1 клас)
·                    здійснюється усно, індивідуально протягом 2-3 уроків
·                    І семестр – 1 віршований твір
·                    ІІ семестр – 2 віршованих твори
Діалогічне мовлення (1 клас – усно, 2-4 клас - усно і письмово)
Усний діалог
2 клас
3-4 репліки
3 клас
4-5 реплік
4 клас
5-6 реплік
Письмовий діалог
2 клас
3 репліки
3 клас
4реплік
4 клас
5 реплік
·                    у 1 класі пропонується відтворити прослуханий діалог
·                    у 2-4 класах – побудувати діалог на задану тему, за життєвою ситуацією, картиною, прочитаним твором, переглянутою передачею.
·                    грамотність письмового діалогу перевіряється, але не оцінюється
·                    зміст письмового діалогу оцінюється за тими ж вимогами, що і оцінювання усного діалогу
Монологічне мовлення  - переказ(1-4 класи – усно, 3-4 класи – усно і письмово)
1 клас
текст букварного типу(усно)
2 клас
40-50 слів (усно)
3 клас
50-70 слів (усно та письмово)
4 клас
70-90 слів (усно та письмово)
·                    переказ перевіряється на матеріалі текстів розповідного характеру
·                    у робочий зошит ставиться 2 оцінки (за зміст та грамотність)
·                    у класний журнал ставиться оцінка тільки за зміст (якщо учитель приймає рішення фіксувати поточну оцінку)
·                    при визначенні оцінки за грамотність враховуються лише допущені помилки на вивчені правила
Монологічне мовлення  - твір(1-4 класи – усно, 3-4 класи – усно і письмово)
1 клас
твір-розповідь за малюнком, життєвою ситуацією (3-4 речення)
2 клас
твір-розповідь про побачене. Почуте, прочитане чи пережите (4-5 речень)
3 клас
твір на задану тему, за власними спостереженнями, життєвою ситуацією, картиною, прочитаним твором, переглянутою передачею (5-6 речень)
4 клас
твір на задану тему, за власними спостереженнями, життєвою ситуацією, картиною, прочитаним твором, переглянутою передачею (6-7 речень)
·                    у робочий зошит ставиться 2 оцінки (за зміст та грамотність)
·                    у класний журнал ставиться оцінка тільки за зміст (якщо учитель приймає рішення фіксувати поточну оцінку)
·                    при визначенні оцінки за грамотність враховуються лише допущені помилки на вивчені правила
Фрагментарні усні відповіді учнів на уроці не оцінюються.
Об’єкти підсумкової перевірки:
Вид перевірки
1 клас
2 клас
3 клас
4 клас
І сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
І
сем.
ІІ
сем.
Читання*
1
Списування
1
1
1
1
1
1
1
Диктант
2
1
1
2
1
2
Перевірка мовних знань і вмінь
1
2
1
2
1
2
Письмовий переказ
1
1
Діалог (усно або письмово)**



1
1

1

Підсумкова контрольна робота/ Державна підсумкова атестація
1
Загальна кількість перевірок
за семестр
2
4
5
5
5
5
6
*у 2-4 класах сформованість читацьких умінь перевіряється на уроках літературного читання;
** форма перевірки діалогу (усно або письмово) – за вибором учителя.

Диктант
Клас
Семестр
Обсяг текстів
Оцінювання
2 клас
І
30-40 слів
·                    виставляється 1 оцінка
·                    при оцінюванні доцільно брати до уваги грамотність і культуру оформлення  письмової роботи
ІІ
40-50 слів
3 клас
І
50-60 слів
ІІ
60-70 слів
4 клас
І
70-80 слів
ІІ
80-90 слів




Списування
Клас
Семестр
Обсяг текстів
Оцінювання
1 кла
І
-

ІІ
20-30 слів

2 клас
І
30-40 слів
·                    виставляється 1 оцінка
·                    при оцінюванні доцільно брати до уваги грамотність і культуру оформлення  письмової роботи
ІІ
40-50 слів
3 клас
І
50-60 слів
ІІ
60-70 слів
4 клас
І
70-80 слів
ІІ
80-90 слів

Перевірка мовних знань і вмінь
(Здійснюється фронтально, письмово і складається із завдань на розпізнавання вивчених мовних явищ, групування і класифікацію мовних одиниць, сполучення слів, доповнення, трансформування речень, добір належної форми слова, потрібної лексеми тощо. Водночас підсумкову перевірку мовних знань і вмінь можна проводити у тестовій формі.)
Клас
Завдання
Оцінювання
2 клас
5 завдань:
3 завдання закритого типу
2 завдання відкритого типу (1 з яких творче)
Закрите – по 2 бали
Відкрите – по 3 бали (якщо завдання виконане частково, то зараховується від одного до двох балів)
3 клас
8 завдань:
4 завдання закритого типу
4 завдання відкритого типу (1 з яких творче)
Закрите – по 1 балу
Відкрите – по 2 бали (якщо завдання виконане частково, то зараховується 1 бал)
4 клас
8 завдань:
4 завдання закритого типу
4 завдання відкритого типу (1 з яких творче)
Закрите – по 1 балу
Відкрите – по 2 бали (якщо завдання виконане частково, то зараховується 1 бал)

Письмовий переказ
·                    рекомендується проводити в 3-4 класах у кінці вивчення теми «Текст»;
·                    обсяги текстів переказів для підсумкової (тематичної) перевірки такі ж самі, як і для поточної;
·                    за письмовий переказ ставлять дві оцінки – за зміст і грамотність;
·                    вимоги до оцінювання змісту переказу при підсумковій перевірці такі ж самі, як при поточній;
·                    вимоги до оцінювання грамотності письмового переказу такі самі, як до оцінювання диктанту;
·                     при визначенні оцінки за грамотність враховуються лише допущені помилки на вже вивчені правила.
Діалог

·                              проводять у 2-4 класах у кінці вивчення теми «Речення»;
·                              підсумкова перевірка сформованості уміння будувати діалог здійснюється за тими ж вимогами, що і поточна.


Українська мова
(перелік перевірних робіт на лівій сторінці журналу)









Письмови переказ (зміст)
переказ (грамотн.)







Мовна тема






Диктант



Списування




















30


09

25


10

30


10
Письмовий

13


11
Діалог  (усно)

Тема

30


11



07


12


15


12

Тема

20


12
21


12
22


12

26


12

Тема
І семестр




















































































































































































































































































































 (права сторінка)
Дата
Зміст уроку
Домашнє завдання


Тема уроку згідно з календарним планом.



Перевірка мовних знань і вмінь з теми «Назва теми».



Тема уроку згідно з календарним планом. Перевірна робота. Діалог (усно).



Тема уроку згідно з календарним планом. Перевірна робота. Діалог (усно).



Перевірна робота. Диктант «Назва диктанту».



Тема уроку згідно з календарним планом.



Перевірна робота. Списування.



Розв.мовл. Тема згідно плану.



Перевірна робота. Письмовий переказ.

Якщо діалог проводиться вчителем письмово, то на правій сторінці журналу прописується 1 раз, а на лівій сторінці записується під датою.



Літературне читання
У кожному класі протягом навчального року проводиться 8 тематичних контрольних робіт. Письмова контрольна робота проводиться на окремому уроці, усна – займає 10-15 хвилин уроку (тому записується в темі уроку). Аудіювання записується в темі уроку.

2 клас
3 клас
4 клас
Контрольна робота № 1
Аудіювання (письмово)
Аудіювання (письмово)
Аудіювання (письмово)
Контрольна робота № 2
Аудіювання (письмово)
Навичка читання мовчки (письмово)
Навичка читання мовчки (письмово)
Контрольна робота № 3
Усний переказ прочитаного твору
Усний переказ прочитаного твору
Усний переказ прочитаного твору
Контрольна робота № 4
Навичка читання вголос (усно)
Навичка читання вголос (усно)
Навичка читання вголос (усно)
Контрольна робота № 5
Аудіювання (письмово)
Аудіювання (письмово)
Аудіювання (письмово)
Контрольна робота № 6
Аудіювання (письмово)
Навичка читання мовчки (письмово)
Навичка читання мовчки (письмово)
Контрольна робота № 7
Робота з літературним твором (письмово)
Робота з літературним твором (письмово)
Робота з літературним твором (письмово)
Контрольна робота № 8
Навичка читання вголос (усно)
Навичка читання вголос (усно)
Навичка читання вголос (усно)
Перевірка навички читання вголос та усний переказ прочитаного твору здійснюється в усній формі індивідуально, а тому на правій сторінці журналу записується НЕ під датою.
Навичка читання вголос
·                    здійснюється в усній формі
·                    перевіряється правильність, спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного
·                    для читання учневі пропонують незнайомий художній, науково-художній текст, який у кожному класі відрізняється складністю змісту, мовою твору, побудовою речень, обсягом
·                    після читання вголос учню пропонується усно або письмово виконати завдання на розуміння прочитаного.
Клас
Обсяг тексту
2 клас
120 – 150 слів
3 клас
180 - 210 слів
4 клас
240 - 270 слів

Навичка читання мовчки
Клас
Обсяг тексту
Оцінювання
2 клас
170 - 230 слів
(здійснюється усно, не оцінюється, а має діагностичний характер)
3 клас
250 - 310 слів
1 бал – спосіб читання
3 бали – темп читання
4 бали – за 4 завдання закритого типу
4 бали – за 2 завдання відкритого типу
4 клас
330 – 390 слів
·                    Під час оцінювання темпу читання вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал), менше половини (жодного бала).
·                    Завдання відкритого типу – це завдання на встановлення відповідності; на встановлення правильної послідовності; з короткою відповіддю: самостійне утворення форм слова, добір слів за певною ознакою тощо; з розгорнутою відповіддю творчого характеру: побудова речень, продовження тексту, висловлення власної думки тощо

Аудіювання
Клас
Обсяг текстів
Кількість запитань
Оцінювання
Зміст перевірки
2
140 – 160слів
8 тестових завдань:
4 завдання закритого типу (три варіанти відповіді)

4 завдання відкритого типу

по 1 балу за кожне



по 2 бали за кожне
·         Сприймання на слух незнайомого тексту.
·         Розуміння фактичного змісту, відтворення послідовності подій, встановлення смислових,
причино-наслідкових зв’язків, визначення теми твору
3
210 - 230 слів
4
280-300 слів

Робота з літературним твором
Після первинного ознайомлення з текстом, під час його опрацювання учні виконують письмові завдання на перевірку сформованості вмінь визначати основну думку твору, його тему, розрізняти жанри, встановлювати послідовність подій у творі, характеризувати вчинки дійових осіб, пояснювати зображувальні можливості художнього слова тощо.
Клас
Методика проведення
Завдання
2
Первинне ознайомлення із текстом під час читання його вголос учителем, учні стежать за читання по тексту
4 завдання:
3завдання – з перевірки уміння працювати з твором
1 завдання - творче
3
Читання тексту самостійно мовчки або пошепки
6 завдань:
1 завдання – обізнаність з колом дитячого читання
2 завдання – практичне засвоєння літературознавчих понять
2 завдання – уміння працювати з літературним твором
1 завдання - творче
4
Водночас частина цієї перевірки у 3-4 класах, що виконується письмово,  може проводитись у тестовій формі. Тестова робота складається з завдань двох типів, вимоги до формування яких, їх кількості та оцінювання відповідно до кожного із зазначених показників досвіду читацької діяльності під час письмової перевірки подано у таблиці. Письмова робота укладається з 8 завдань таким чином, щоб загальна кількість балів дорівнювала 12, а зміст завдань охоплював усі, зазначені у таблиці, показники досвіду читацької діяльності.
Вимоги до завдань для поточної письмової перевірки
досвіду читацької діяльності в 3-4 класах
Показники
досвіду читацької діяльності учнів
Обізнаність з колом дитячого читання
Практичне засвоєння літературознавчих понять
Уміння працювати з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою
Тип, кількість
завдань та кількість балів за виконання кожного
2 завдання закритого типу які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1 балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу на встановлення відповідності, що оцінюється 2 балами
2 завдання закритого типу які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей по 1 балу за кожне
або 1 завдання відкритого типу на встановлення відповідності, що оцінюється 2 балами
1 завдання закритого типу, що оцінюється 1 балом;
1 завдання відкритого типу на встановлення правильної послідовності, що оцінюється 2 балами;
1 завдання відкритого типу з короткою відповіддю, що оцінюється 2 балами;
1 завдання з розгорнутою відповіддю (творче), що оцінюється 2 балами


Літературне читання
 (ліва сторінка)








Аудіювання







вголос



Читання мовчки






Роб.з літ. тв.






переказ














19


09

23


10
Напам’ять
01


11
Читання

Тема

13


11






25


11





20


12
Усний

Тема
І семестр




















































































































































Права сторінка журналу предмету «Літературне читання» у 2-4 класах
Дата
Зміст уроку
Домашнє завдання


Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 1. Аудіювання.



Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 2. Читання вголос. Автор. Назва твору.



Контрольна робота № 3. Читання мовчки. Автор. Назва твору.



Тема уроку згідно з календарним планом.
Контрольна робота № 4. Усний переказ прочитаного твору.
Вивчити вірш напам’ять.


Контрольна робота № 5. Робота з літературним твором.



Тема уроку згідно з календарним планом.
Вивчити уривок напам’ять.


Державна підсумкова атестація.





Немає коментарів:

Дописати коментар